Toimitus ja logistiikka – tason 4 tutkintotodistus
The College of Central London
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
London, Yhdistynyt kuningaskunta
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
24 viikkoa
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
GBP 2 500
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
Johdanto
Toimitus ja logistiikka – tason 4 tutkintotodistus
Tämä kurssi on suunniteltu erityisesti opiskelijoille, jotka haluavat oppia kuinka kansainvälinen kauppa toimii ja kuinka lisääntynyt vienti voi auttaa BKT:tä. Kurssilla hahmotellaan myös selkeästi, kuinka tuontia ja vientiä voidaan käsitellä käytännössä.
Tämä kurssi liittyy läheisesti merenkulun hallintaan, kansainväliseen liiketoimintaan ja globalisaatioon.
Osallistumisvaatimukset
Opiskelijoilla tulee olla hyvä englannin kielen taito. Muita muodollisia pätevyyksiä ei vaadita, vaikka 4 GCE:tä tai vastaavaa on oltava saavutettu.
Kesto tietysti
Kurssin kesto on 24 viikkoa. Opiskelijoita otetaan yleensä vain yksi vuodessa, ja se alkaa syyskuun lopulla ja päättyy seuraavan vuoden maaliskuussa.
Opetussuunnitelma
Yksiköitä on viisi:
Toimitus ja logistiikka – tason 4 tutkintotodistus
24 viikon aikana on 5 aihetta, joten voit saada tason 4 ABMA-tutkinnon. Aiheet ovat:
Osa 1 – Johdatus lähetyskäytäntöön
Osa 2 - Kansainvälisen merilogistiikkaan tutustuminen
Osio 3 – Johdatus merenkulun vakuuttamiseen ja pelastukseen
Osa 4 - Vaarallisten aineiden kuljetus
Osa 5 - Ulkomaankauppalaki
Arviointi- ja arvosanaperusteet
Tämän tutkinnon yksiköt arvioidaan kokeella.
Jokaisen yksikön läpäisemiseksi opiskelijoiden on osoitettava, että he voivat saavuttaa opetussuunnitelmassa esitetyt oppimistulokset. Opiskelijoiden tulee opiskella ja ymmärtää koko yksikön sisältö, koska mikä tahansa sen osa voidaan testata tentin aikana.
Jokainen kokeen kysymys on painotettu 20 % kokonaispistemäärästä. Jokaisesta kysymyksestä kertyneiden pisteiden kokonaismäärä määrittää, onko oppija saavuttanut yksikön hyväksynnän, ansioiden tai eron. Arvosanat 39 % tai vähemmän luokitellaan epäonnistuneeksi. Oppijan tulee saavuttaa vähintään seuraavat arvosanat:
- 40 % hyväksynnän saavuttamiseksi
- 60 % ansioiden saavuttamiseksi
- 75 % eron saavuttamiseksi
Osa 1: Johdatus lähetyskäytäntöön
Yksikön tavoite
Yksikkö pyrkii esittelemään shupping-käytännön keskeisiä näkökohtia oppijalle. Se kattaa kaikki tärkeimmät tuonnin ja viennin näkökohdat ja menettelyt, joilla ne suoritetaan, mukaan lukien asiakirjoja koskevat kysymykset. Yksikkö pyrkii myös auttamaan oppijoita ymmärtämään merenkulun eri toimijoiden ja toimijoiden roolit ja vastuut sekä kansainvälisen kaupan erilaiset taloudelliset vaihtoehdot.
Yksikön yleiskatsaus
Tämä yksikkö on tarkoitettu opiskelijoille, jotka harkitsevat uraa merenkulun ja logistiikan parissa ja jotka haluavat saada ymmärrystä kauppa- ja merenkulun käytännöistä. Oppijat tutkivat tuonti- ja vientimenettelyjen eri näkökohtia ja kehittävät ymmärrystään tavaroiden kuljetuksista eri puolilla maailmaa. Oppijat vertailevat kuljetusorganisaatioiden, agenttien ja rahdinantajien työtä ja ymmärtävät, kuinka kaikki asiaankuuluvat osapuolet toimivat yhdessä varmistaakseen sujuvan ja tehokkaan toimitusprosessin.
Yksikön sisältö
Oppimistavoite 1: Analysoi maahantuontiin ja vientiin liittyviä periaatteita ja prosesseja
a. Kansainväliset kaupalliset ehdot (Incoterms)
b. Lähetysjärjestelyt ja lähetysasiakirjat
c. Tullaus ja tullien ja verojen maksaminen
d. Lähetyksen vastaanotto ja muu kirjanpito
e. Hallituksen politiikka ja sääntely
f. Pankki- ja rahoituskäytännöt
Oppimistavoite 2: Analysoi tavaroiden tuonnin ja viennin päämenettelyt
a. Lähetyksen tuontiin tai vientiin vaadittavat asiakirjat
b. Jokaisessa asiakirjassa vaadittavat tiedot
c. Tuontitullien laskenta rahti- ja vakuutusasiakirjojen avulla
d. Tietojen toimittaminen rahdinkuljettajalle ja huolitsijalle
e. Tietojen toimittaminen tulli-ilmoituksen täyttämistä varten
f. Yrityksen sisäisten asiakirjojen ylläpito kaikkien tuonti- ja vientitapahtumien näyttämiseksi
Osaamistulos 3: Sovelletaan kansainvälisen kaupan rahoitukseen liittyviä periaatteita kontekstissa
a. Jokaisen kansainvälisessä kaupassa käytettävän asiakirjatyypin merkitys ja tehtävä
b. Vakuutusyhtiön laatima vakuutusasiakirja
c. Kuljettajan laatima konossementti
d. Pankkien ja muiden rahoituslaitosten rooli kansainvälisen kaupan rahoituksessa
e. Kunkin rahoitustyypin soveltuvuus myyjän ja ostajan väliseen suhteeseen
f. Kansallisen politiikan sekä rahoitus- ja verovalvonnan vaikutus kauppaan
Oppimistulos 4: Analysoi kaupalliseen toimintaan osallistuvien osapuolten ja toimijoiden roolit ja vastuut
a. Maahantuojat
b. Viejät
c. Huolitsijat ja rahdinkuljettajat
d. Huolitsijan ja logistiikan tarjoajan erot
e. Konsolidaattorit ja ”alusten ulkopuoliset yhteiset lentoyhtiöt” (NVOCC)
f. Varustamoiden rakenne
Oppimistulos 5: Arvioi merenkulkukäytäntöjä ja alusten hallintaa valvovien organisaatioiden rooleja
a. Varustamot, luokituslaitokset ja mukavuusliput (FOC)
b. Alusten hallintoyritykset
c. Linja-/varustamot kansainvälisissä satamissa
d. Laivanvarustajat
e. Ahtaustoimistot
f. Satamavalvonta, terveys- ja tulliviranomaiset
Osa 2: Kansainvälisen merilogistiikan periaatteet
Yksikön tavoite
Yksikön tavoitteena on perehdyttää opiskelijat kansainvälisen merilogistiikan perusteisiin. Se auttaa oppijaa ymmärtämään kansainvälistä toimitusketjua sekä merilogistiikan multimodalismia. Yksikkö tutkii merilogistiikan eri osa-alueita varustamoiden kokonaisuuden kontekstissa.
Yksikön yleiskatsaus
Tämä yksikkö on tarkoitettu merenkulun ja logistiikan uraa harkitseville opiskelijoille, jotka haluavat ymmärtää kansainvälisen merilogistiikan eri osa-alueita. Opiskelijat perehtyvät merilogistiikan eri näkökohtiin ja niiden soveltamiseen merenkulkuun ja logistiikkaan kokonaisuutena. Opiskelija oppii myös multimodalismin, varastoinnin, varastoinnin ja varaston toiminnan, logistiikan vaikutuksen kansainvälisiin toimitusketjuihin ja Incotermeihin.
Yksikön sisältö
Oppimistavoite 1: Analysoi kansainvälisen logistiikan perusteet
a. Logistiikka
b. Kansainvälinen toimitusketju
c. Multimodalismi
d. Konttikäsittely
e. Full Container Loads (FCL) ja vähemmän kuin konttikuormat (LCL)
f. Konsolidointi ja ryhmittely
Oppimistulos 2: Käytä Incoterms-ehtoja kansainvälisessä kaupassa
a. Incotermsin alkuperä ja kehitys
b. Incotermsin rooli kansainvälisessä kaupassa
c. Incotermsin käyttö maksuehtojen määrittelyssä
d. Incoterms-sopimusten toiminta sen määrittämisessä, milloin riski siirtyy osapuolten välillä
e. Kaikkien 11 Incotermin määritelmä
f. Incotermin soveltaminen
Osa 3: Merenkulun ja vakuutushallinnon periaatteet
Yksikön tavoite
Yksikkö pyrkii esittelemään oppijalle monia merenkulun ja vakuutusten hallinnan näkökohtia. Se kattaa merenkulun, merenkulun hallinnan ja vakuutusperiaatteet sekä antaa yksityiskohtia näiden periaatteiden soveltamisesta.
Yksikön yleiskatsaus
Tämä yksikkö on tarkoitettu niille, jotka harkitsevat uraa merenkulun ja logistiikan parissa ja jotka haluavat saada käsityksen merenkulun ja vakuutusten hallinnan eri osa-alueista. Opiskelijoille opetetaan erilaisia laivaustoimintoja, mukaan lukien konttikauppa, kuiva- ja nestemäiset irtolastit sekä kuinka nämä markkinat toimivat ja toimivat. Lisäksi opiskelijat opiskelevat myös merenkulkualan eri näkökohtia, mukaan lukien erilaisia charter-sopimuksia sekä tavaroiden ja alusten vakuuttamista.
Yksikön sisältö
Oppimistulos 1: Analysoi merenkulun liiketoiminnan peruselementtejä
a. Linjaliikenne, liittoutumat ja ryhmittymät
b. Tramp-, irtotavara-, kuiva- ja nestebulkkisektorit
c. Konttilinjat, operoidut reitit ja konttien jakaminen rahdinantajille
d. TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) ja FEU (FEU), Full Container Load (FCL) ja Less-than-Container Load (LCL)
e. Konttialusten kapasiteetti ja varastointisuunnitelmat, lastin laskeminen, syväystutkimukset ja syväysmerkit, varastointi- ja luukkututkimukset
f. Rahdin määrän ja laadun mittaaminen mahdollisten rahdinkuljettajaa koskevien vakuutusvaatimusten käsittelemiseksi ja aluksen operaattorin/omistajan vastuun laskeminen kuljetuksen aikana tapahtuneesta lastin vahingoittumisesta tai laadun heikkenemisestä
Oppimistavoite 2: Analysoi kuivan ja nestemäisen irtotavarakuljetuksen periaatteet
a. Kuivan irtolastialuksen tyypit ja Baltic Dry Indexin (BDI) luonne, toiminta ja toiminta
b. Nestemäisillä irtolastialuksilla kuljetetut hiilivetytuotteet
c. Kemiallisten ja petrokemian tuotteiden sekä nesteytettyjen kaasujen kuljetus
d. Öljytuotteiden, kemikaalien ja nesteytetyn maakaasun (LNG)/nestekaasun (LPG) kuljettamiseen käytetyt säiliöalukset
e. Tällaisten alusten turvallisuus-, lastaus- ja purkuvaatimukset ja ominaisuudet
f. Kuiva- ja pientavarat sekä niiden kuljettamiseen käytetyt alukset
Oppimistavoite 3: Alusten rahtauksen periaatteiden soveltaminen kansainvälisen merenkulun yhteydessä
a. Rahtaussopimukset
b. Laivanomistajien, liikenteenharjoittajien, laivanvälittäjien ja irtolastin rahdinantajien velvollisuudet
c. Osapuolten oikeudelliset ja kaupalliset vastuut tällaisessa sopimuksessa
d. Kunkin rahtaussopimustyypin soveltaminen erilaisiin irtotavarakuljetuksiin
e. Olosuhteet, joissa kutakin sopimustyyppiä tulee käyttää, ja kutakin sopimustyyppiä varten vaadittavat asiakirjat
Oppimistulos 4: Arvioi merivakuutuksen tärkeyttä
a. Vakuutuskorko
b. Uberrimae Fidein periaate (erittäin hyvässä uskossa)
c. Korvaus ja korvaus
d. Runko- ja konevakuutus
e. Vakuutus- ja vakuutusmeklari, Institute of London Cargo -lausekkeet A, B ja C
f. Lloyd's of Londonin ja Protection & Indemnity (P&I) -klubien rooli ja niiden vastuutasot
Oppimistulos 5: Analysoi pelastuksen tärkeyttä osana aluksen hallintaa ja toimintaa
a. Yleisen keskiarvon periaate ja soveltaminen sekä vaaran luonne
b. York-Antwerpen säännöt
c. Kokonais- ja osahäviön periaatteet ja soveltaminen
d. Korvaukset ja korvaukset
e. Puhdas pelastus ja sopimuspelastus ja Lloyd'sin avoimen lomakkeen toiminta
f. Aluksen korjauksen kannattavuus onnettomuuden tai karilleajon sattuessa
Oppimistulos 3: Analysoi toimitusketjun roolia kansainvälisessä kaupassa
a. Toimitusketjun osat
b. Yhteys toimittajien ja asiakkaiden välillä
c. Ensisijaiset ja toissijaiset toimittajat
d. Ensisijaiset ja toissijaiset asiakkaat
e. Tavarat kuljetuksessa
f. Työn alla
Oppimistulos 4: Arvioi logistiikan elementtejä niiden soveltuessa kansainväliseen kauppaan
a. Tavaran siirtovälineet
b. Suhteelliset kustannukset tavaroiden liikkumisesta
c. Toimituksen tarkoituksenmukaisuus ja mukavuus
d. Logistiikkatoimittajat ja huolitsijat
e. Multimodalismi
f. Muun kuin alusliikenteen harjoittajan (NVOCC) rooli
Oppimistulos 5: Analysoi varastoinnin ja varastonhallinnan tarkoitus
a. Varastointi
b. Varastointi
c. Varasto
d. Varastojärjestelmät
e. Materiaalien hallinta
f. Varastoinnin, varastoinnin ja varaston väliset suhteet
Osa 4: Vaarallisten aineiden liikkuminen
Yksikön tavoite
Yksikkö esittelee oppijalle monia vaarallisten aineiden liikkumisen näkökohtia. Se kattaa vaarallisten ja vaarallisten aineiden kuljetukset sekä satamissa että laivoilla sekä näiden aineiden siirtämisen periaatteiden soveltamisen, mukaan lukien käytännöt ja menettelytavat. Se tutkii myös erilaisia vaarallisia ja vaarallisia aineita, niiden luokittelua, pakkaamista ja liikkumista.
Yksikön yleiskatsaus
Tämä yksikkö on tarkoitettu opiskelijoille, jotka harkitsevat uraa merenkulun ja logistiikan parissa ja jotka haluavat saada käsityksen vaarallisten aineiden liikkumisesta. Opiskelija perehtyy ominaisuuksiltaan erilaisten vaarallisten ja vaarallisten tavaroiden kuljetukseen ja varastointiin sekä laivoissa että satamissa sekä käytäntöjä ja koodeja, jotka määrittävät niiden siirtämisen ja varastoinnin. Lisäksi opiskelijoille opetetaan tavaroiden oikean merkinnän tärkeys sekä asianmukaisten vaarallisten aineiden asiakirjojen saaminen tällaisten tavaroiden mukana.
Yksikön sisältö
Oppimistavoite 1: Analysoi vaarallisten ja vaarallisten aineiden liikkumisen perusteet
a. Vaarallisten ja vaarallisten aineiden määrittely ja kuvaus
b. Vaarallisten aineiden luokitus kansainvälisen vaarallisten aineiden liikkumissäännöstön (IMDG) mukaisesti
c. Yhdistyneiden kansakuntien (YK) luokitusnumero
d. Meren pilaantumista koskeva yleissopimus (MARPOL) 73/78
e. Vaarallisten aineiden pakkaaminen, varastointi, käsittely ja kuljetus
f. Vaarallisten aineiden asiakirjat, mukaan lukien vaarallisten aineiden (DG) huomautus ja vaatimustenmukaisuusasiakirja (DOC)
Oppimistavoite 2: Analysoi vaarallisten aineiden toimintaa
a. Vaarallisten aineiden kuljettamiseen käytetyt pakkaukset
b. Vaarallisten aineiden kuljetusmenetelmät
c. Tavaran lastaus ja varastointi konttialuksilla
d. Vaarallisten aineiden erityinen lastaus ja varastointi konttialuksilla
e. Jokaisen pakkaus, merkintä, etiketöinti, käsittely, varastointi ja dokumentointi, mukaan lukien kaasujen ja syttyvien nesteiden painetta ja lämpötilaa koskevat näkökohdat
f. YK-luokituskoodit
Oppimistavoite 3: Analysoidaan satamarakenteita ja vaarallisten aineiden käsittelyyn liittyviä menettelytapoja
a. Vaarallisten aineiden tyypit, kiinteät aineet, nesteet, kaasut
b. Kiinteiden aineiden, nestemäisten kaasujen käsittely, siirto ja varastointi
c. MFAG- ja EMS-aikataulu IMDG-koodin lisäyksessä
d. Vaarallisten aineiden kuljettamiseen käytettyjen alusten tyypit
e. Menettelyt, jotka liittyvät vaarallisten aineiden käsittelyyn ja siirtoon irtotavarana säiliöaluksella
f. Vaarallisten aineiden käsittelyyn säiliöissä liittyvät menettelyt
Oppimistavoite 4: Arvioi vaarallisten aineiden kuljetusta koskevia varotoimia ja menettelyjä
a. Erityismenettelyt vaarallisten/vaarallisten aineiden käsittelyssä, varastoinnissa ja siirtämisessä
b. Vaarallisten aineiden turvallinen varastointi ja erottelu aluksella
c. Tilojen säännölliset tarkastukset
d. Säilytysvirhe/laiminlyönti ja sen seuraukset
e. Koodit, menettelyt ja tietueet turvallisuuden ja onnettomuuksien varalta
f. Ihmishengen turvallisuudesta merellä (SOLAS) 1974 -yleissopimus, MARPOL 73/78 -yleissopimus
Oppimistavoite 5: Käytä asiakirjoja ja merkintöjä laivalla kuljetettaviin vaarallisiin aineisiin
a. Vaarallisten aineiden asiakirjat
b. Vaarallisten aineiden tunnistaminen tieajoneuvoissa
c. Asiakirjat ja merkinnät vaarallisten aineiden luonteen ja tunnistamisen määrittämiseksi
d. Vaaralliset aineet (DG) Huomautus
e. Multimodaalinen DG-lomake
f. Transport Emergency Card (Tremcard)
Osa 5: Ulkomaankauppalaki
Yksikön tavoite
Yksikön tavoitteena on perehdyttää opiskelija ulkomaankauppaoikeuteen. Se kattaa merenkulun ja kansainvälisen kaupan oikeudelliset näkökohdat tarkastelemalla erilaisia lakeja, sopimuksia ja sääntöjä, jotka säätelevät ulkomaankauppaa.
Yksikön yleiskatsaus
Tämä yksikkö on tarkoitettu opiskelijoille, jotka harkitsevat uraa merenkulun ja logistiikan parissa ja jotka haluavat saada ymmärrystä ulkomaankaupan lain eri osatekijöistä. Oppilaat tutustuvat ulkomaankaupan lain yleisiin oikeudellisiin termeihin. He oppivat myös erityyppisistä sopimuksista, pääasiassa Free on Board (FOB) ja Cost, Insurance and Freight (CIF) -sopimuksista, sekä kunkin sopimustyypin vaikutuksista myyjään ja ostajaan. Lisäksi opiskelijoille opetetaan erilaisia tavaroiden merikuljetuksia sääteleviä sääntöjä ja kunkin merkityksen merentakaisessa kaupassa sekä eurooppalaista lainsäädäntöä.
Yksikön sisältö
Oppimistavoite 1: Analysoi ulkomaankaupan ja perussopimusten oikeudellista terminologiaa
a. Tarjous ja hyväksyminen, harkinta, oletetut ehdot
b. Free on Board (FOB) sopimukset ja kustannus-, vakuutus- ja rahtisopimukset (CIF).
c. Merikuljetuksia koskevat kansainväliset säännöt ja yleissopimukset
d. Lainsäädäntö ja oikeudellinen ennakkotapaus Englannin laissa ja Englannin laissa sopimuksissa ja kansainvälisten riitojen ratkaisemisessa
e. Perussopimuksen osat
f. Yhdistyneen kuningaskunnan kuluttajansuojalainsäädäntö
Oppimistulos 2: Analysoi viraston periaatetta
a. Edustajan/agentin määritelmä ja rooli
b. Lakimies
c. Meriliikenteessä käytettyjen agenttien tyypit
. Edustajan ja kolmannen osapuolen välinen suhde
e. Päämiehen ja edustajan oikeudet ja velvollisuudet edustajariidoissa
Oppimistulos 3: Arvioi erot FOB- ja CIF-sopimusten välillä
a. FOB-sopimusten periaatteet
b. FOB:n merkitys ja vaikutukset nykyisten Incoterms-ehtojen mukaan
c. CIF-sopimusten periaatteet
d. CIF:n merkitys ja vaikutukset nykyisten Incoterms-sopimusten mukaisesti
e. Käytettävän sopimustyypin määrittäminen
f. Myyjän ja ostajan oikeudet ja velvollisuudet FOB:n ja CIF:n mukaan
Oppimistavoite 4: Sovella erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä lakeja tavaroiden merikuljetuksiin
a. Kansallisen lainsäädännön säännöt ja sopimukset, jotka koskevat tavaroiden merikuljetuksia
b. Kansainväliset säännöt, niiden kehitys, täytäntöönpano ja sääntöjen sisällyttäminen Yhdistyneen kuningaskunnan lakeihin, jotka koskevat tavaroiden merikuljetusta
c. Erot sääntöjen ja niiden sovellettavuuden välillä
d. Maat, jotka ovat liittäneet tai liittävät kunkin säännön kansalliseen merioikeusjärjestelmäänsä
e. Aluksen päällikön tehtävät ja vastuut sääntöjen mukaisesti
f. Rahdinkuljettajan vastuu lastin katoamisesta tai vahingoittumisesta kuljetuksen aikana sääntöjen mukaisesti
Oppimistavoite 5: Analysoi eurooppalaisen lainsäädännön periaatteita suhteessa kansainväliseen kauppaan
a. Rooman sopimuksen alkuperä
b. Rooman sopimus 1957
c. Perustamissopimuksen tarkoitus ja sen vaikutus merenkulkualaan
d. Euroopan unionin (EU) luominen
e. Yhtenäismarkkinoiden luominen Euroopan yhtenäisasiakirjalla 1986
f. Vapaakauppasopimusten kehitys ja niiden vaikutukset merenkulkualaan
Lue arvostelumme:
- Google: https://tinyurl.com/y8paf9gg
- Sccot: https://tinyurl.com/y9p7p6sr
- Kuumat kurssit: https://tinyurl.com/y9s6su7b/